Publikace

Morfologické analýzy slezských měst Opavy a Krnova a jejich pozice v evropském prostoru

Ing. arch. Petr Stanjura

Horní a Dolní Slezsko mělo strategickou polohu v celém evropském prostoru, což dokládají trasy významných historických obchodních cest, jantarové stezky a Via Regia. Při bližším pohledu na kontext Slezska a „české kotliny“ dokazuje provázanost těchto entit hustá síť obchodních cest. Po roce 1742 bylo jednotné území Slezska rozděleno mezi dvě mocnosti, Rakousko a Prusko. V ohnisku událostí se ocitají královská přemyslovská města Opava a Krnov. Z pohledu svého vývoje, města souputnická, se po 5. stoletích územně integrovaného rozvoje od udělení městských práv ocitají náhle na periferii. Městská tkáň obou jader ze 14. století, byla značně poškozena v období druhé světové války; to se vztahuje pouze k Opavě, a následně vlivem realizovaných socialistických idejí a národnostní doktríny. Dvojice měst je podrobně mapována a analyzována metodikou mapování atributů jejich komplexní identity (Jehlík et al., 2020). V článku je představena část výzkumu, který ve čtyřech měřítkových úrovních cílí na mapování specifik vývoje cestní sítě od nadregionálních vazeb, přes rozhraní města a krajiny; zejména vývoje lokalit městských bran, dále přes porovnání vývoje typologie zástavby při konstitutivní cestní síti a mimo ni, a zatím pouze na několika příkladech, až po detailní porovnání půdorysných rozvrhů objektů dle jejich polohy v uliční síti. Dílčí závěry dokládají přetrvávající tlak od období socialismu do dnešních dnů na transformaci klíčových veřejných prostranství vycházející z absence korektních a široce sdílených morfologických analýz.

Za obsah této stránky zodpovídá: prof. Ing. arch. Petr Vorlík, Ph.D.