Výzkumné projekty
Hlavní řešitel
Krupík, P.
Řešitelský tým
Trvání projektu
2025
Anotace
Tento výzkum se zaměřuje na inovativní přístup k prioritizaci silničních staveb s využitím multikriteriálního hodnocení (MKA). V současné praxi hodnocení projektů dopravní infrastruktury převládá analýza nákladů a přínosů (CBA), která se zaměřuje především na ekonomické aspekty. Tento přístup často zanedbává další důležité faktory, jako jsou sociální a environmentální dopady, bezpečnost a udržitelnost. Cílem výzkumu je vyvinout komplexní metodiku, která zahrne širší spektrum kritérií pro efektivnější a spravedlivější hodnocení dopravních projektů.
Výzkum zahrnuje identifikaci klíčových kritérií, stanovení jejich vah na základě analytických metod a odborných konzultací, a aplikaci nového hodnoticího rámce na případové studie vybraných silničních projektů. Výsledky by měly přinést doporučení pro zavedení MKA jako standardního nástroje v rozhodovacích procesech Ministerstva dopravy a dalších institucí, s cílem podpořit udržitelný rozvoj dopravní infrastruktury. Tento přístup by mohl zlepšit transparentnost a efektivitu alokace veřejných zdrojů v oblasti dopravního plánování.
Hlavní řešitel
Krupík, P.
Řešitelský tým
Pracoviště
Trvání projektu
2025
Anotace
Nosné témata konference jsou:
1) Integrace principů udržitelnosti v architektuře a urbanismu
Zkoumání a propagace udržitelných přístupů v návrhu budov a městských částí s cílem reagovat na klimatickou změnu, podpora konceptů jako je 15minutové město a integrace zelených technologií do urbanistického plánování.
2) Případové studie udržitelných staveb
Prezentace úspěšných realizací pasivních domů, zelených budov a projektů s nulovou spotřebou energie, analýza nákladové efektivity a návratnosti investic do udržitelných technologií a podpora šíření know-how o cirkulární ekonomice ve stavebnictví.
3) Využití obnovitelných materiálů v konstrukci
Propagace a výzkum možností využití materiálů jako dřevo, konopí nebo bambus, důraz na inovace ve stavebních materiálech, včetně biobetonu a dalších ekologických materiálů, a posouzení životního cyklu materiálů a jejich uhlíkové stopy.
4) Udržitelná architektura a sociální odpovědnost
Podpora návrhu veřejných prostor a projektů zaměřených na sociální inkluzi, zvýšení dostupnosti ekologicky i ekonomicky udržitelného bydlení a vytváření konceptů, které přispívají ke zlepšení kvality života v městském prostředí.
5) Technologie podporující udržitelnost
Prezentace moderních technologií pro zvýšení energetické efektivity budov, šíření poznatků o chytrých technologiích, jako jsou solární panely, zelené střechy nebo systémy pro hospodaření s vodou, a podpora inovací pro zlepšení ekologických standardů ve stavebnictví.
Cílem konference je vytvořit platformu pro odbornou diskusi, sdílení inovativních řešení a inspiraci napříč různými obory. Výstupy konference přispějí k propagaci udržitelných přístupů v architektuře, urbanismu a stavebnictví, a podpoří odbornou i veřejnou diskuzi o udržitelném rozvoji.
Jedná se o druhý ročník konference.
Hlavní řešitel
Krupík, P.
Řešitelský tým
Trvání projektu
2024
Anotace
Projekt je zaměřený na optimalizaci a zlepšení udržitelnosti dopravních staveb prostřednictvím inovativních metod a technologií. Hlavní cíle zahrnují minimalizaci environmentálního dopadu, efektivní využívání zdrojů a zlepšení energetické efektivnosti. Výsledkem projektu bude komplexní sada doporučení a návrhů pro výstavbu ekologicky šetrných dopravních infrastruktur, zohledňujících dlouhodobou udržitelnost a snižujících emise skleníkových plynů.
Hlavní řešitel
Krupík, P.
Řešitelský tým
Pracoviště
Trvání projektu
2024
Anotace
Nosným tématem konference, řešeným problémem, jsou možnosti, jak urychlit výstavbu dopravní infrastruktury. Na konferenci budou představeny inovace ve stavebních technologiích, udržitelný rozvoj a efektivní řízení projektů.
Cílem konference je nalezení nových způsobů financování, podporu digitální transformace ve stavebnictví a vytvoření strategií pro zlepšení celkové infrastrukturní efektivity.
Konference bude rozdělena na dopolední odbornou sekci, kdy přednášející studentům představí způsoby, jak využít dostupné inovace ke zkrácení části životního cyklu dopravní infrastruktury, od prvotních plánů na její vznik, přes projektování a realizaci včetně financování.
Druhá (odpolední) část je pak věnována studentům především z FA, FSV a FD ČVUT, ale nejen jim, k prezentování dílčích výsledků svého výzkumu.
Tyto témata a cíle by měly účastníkům konference poskytnout komplexní pohled na výzvy a příležitosti spojené s rychlejší výstavbou dopravní infrastruktury v roce 2024.
Hlavní řešitel
Krupík, P.
Řešitelský tým
Trvání projektu
2023
Anotace
Grant se zabývá strategickým plánováním projektů staveb pozemních komunikací a především jeho možným financováním ze soukromých zdrojů formou PPP projektů. Představuje možnosti využití financování těchto projektů. Využívá přitom data z připravovaného PPP projektu dálnice D35, realizovaného PPP projektu D4 a již ukončeného PPP projektu dálnice R4 na Slovensku.
Hlavní řešitel
Krupík, P.
Řešitelský tým
Trvání projektu
2022
Anotace
Grant se zabývá strategickým plánováním projektů staveb pozemních komunikací. Představuje možnosti využití multikriteriální analýzy při výběru těchto projektů.
Výsledná zjištění budou využiti při tvorbě metodiky sloužící k posuzování prioritizace staveb pozemních komunikací. Ta bude aplikována na případové studii.
Hlavní řešitel
Krupík, P.
Řešitelský tým
Trvání projektu
2020-2021
Anotace
Digitální a technologické inovace mohutně se rozvíjející v posledních letech bývají označovány jako 4. průmyslová revoluce nebo Průmysl 4.0. Zdá se, jako by stavebnictví stálo tak trochu stranou. Velkým tématem je BIM (Building Information Modelling), ale to je jen jedna ze složek uvažovaného Stavitelství 4.0. Ostatní témata, pokud nejsou úplně opomíjeny, jsou minimálně upozaděny. Přesto je důležité se jimi zabývat. Jedná se například o virtuální a rozšířenou realitu, 3D tiskárny, pokročilé stavební materiály, prefabrikované a modulární konstrukce, Big data a prediktivní analytika, 3D skenování a fotogrametrie, autonomní vozidla a drony, spolupráce přes cloud (spolupráce v reálném čase) nebo bezdrátový monitoring a propojovací zařízení.
Cílem grantu je popsat tuto problematiku komplexně a za pomocí SWOT analýzy určit slabé a silné stránky, příležitosti a hrozby jednotlivých částí se zaměřením na prostředí České republiky a dopravní stavby. Závěrečným výstupem tohoto dvouletého projektu bude publikace "Stavebnictví 4.0 se zaměřením na dopravní stavby", kde budou shrnuty dílčí výsledky publikované na konferencích a v časopisech.
Hlavní řešitel
Krupík, P.
Řešitelský tým
Trvání projektu
2019
Anotace
Cílem projektu je vypracovat návrh koncepce monitoringu nároků na dopravní stavby dálnic a silnic první třídy z pohledu potřeby dopravy. Na základě analýzy současného stavu procesu schvalování, přípravy a realizace projektů dopravních staveb dálnic a silnic první třídy budou stanoveny klíčové parametry zásadně ovlivňující rozsáhlé stavební investiční projekty v korelaci s ekonomickou situací státu a kapacitními
možnostmi českého stavebnictví. Navrženou koncepci bude možné využít ke strategickému plánování rozsahu investic do stavebních projektů dopravní infrastruktury České republiky a tím zefektivnit plánovací a rozhodovací procesy.