„Fenomén hranice“
LS 2025
Kontext:
Hranice mohou být fyzické (mezi prostorem, objekty, nebo státy), emocionální (mezi lidmi nebo skupinami), digitální (mezi realitou a virtuálním světem) nebo konceptuální (mezi disciplínami, kulturami, nebo hodnotami). V současné době, kdy se mnohé hranice znovu definují nebo stírají, vznikají nové výzvy, ale také příležitosti. Toto zadání vyzývá studenty k prozkoumání a redefinování hranic prostřednictvím designu a technologie.
Zadání:
- Navrhněte produkt, instalaci nebo systém/službu, který reaguje na fenomén hranic. Zamyslete se nad tím, jak design může:
- Překračovat fyzické nebo konceptuální hranice (např. integrace digitálního a fyzického světa).
- Zviditelnit nebo zpochybnit hranice (např. mezi veřejným a soukromým prostorem, kulturami, generacemi).
- Pomoci uživatelům lépe porozumět hranicím (např. digitální závislosti, přístupnosti technologií, mezilidským vztahům).
- Zohledněte specifickou uživatelskou skupinu, která se nachází na "okraji" nebo za hranicí mainstreamového designu.
Požadavky:
- Výzkum a analýza:
- Identifikujte typ hranice, se kterou chcete pracovat, a uživatelskou skupinu, kterou tato hranice ovlivňuje.
- Prozkoumejte možnosti, jak technologie, materiály nebo interakce mohou hranice překonávat, zviditelňovat nebo redefinovat.
- Koncept:
- Vytvořte návrh, který se kreativně zabývá vybraným fenoménem hranice.
- Zvažte jak fyzické, tak digitální aspekty návrhu.
- Prototyp:
- Představte funkční model, který demonstruje, jak design reaguje na hranici a jak ji interakce s uživatelem redefinuje.
- Může jít o multimediální instalaci, interaktivní objekt, nebo systém kombinující fyzické a virtuální prostředí.
- Prezentace:
- Formou příběhu a vizuálního materiálu vysvětlete, jak vaše řešení pracuje s fenoménem hranice a jak přináší hodnotu konkrétní uživatelské skupině.
Cíle:
- Rozvíjet schopnost analyzovat a pracovat s abstraktními koncepty ve vztahu k reálným problémům.
- Naučit studenty propojovat design s technologiemi a mezioborovými poznatky.
- Podpořit kreativitu při redefinování hranic a hledání nových způsobů, jak je překonávat nebo reinterpretovat.
Důvod významu:
Téma hranic je aktuální nejen kvůli globalizaci a digitalizaci, ale také kvůli zvyšující se potřebě inkluze, rozmanitosti a dialogu mezi rozdílnými světy – ať už jde o svět fyzický a digitální, nebo o hranice kulturní, sociální a ekonomické. Je to široké, ale konkrétní téma, které studentům nabízí prostor pro mezioborovou spolupráci a vlastní interpretaci.