Z Bílé Hory přes Červený vrch na Černou Horu
LS 2025
Spojnice a kontrasty Prahy 6
Návrh krajinářsko-architektonické vize i ve virtuální realitě
ÚVOD:
Novinka - možnost vyzkoušet si navrhování přímo ve virtuální realitě, platí pro všechna zadání. Práce ve VR je dobrovolná, možnost rozhodnout se po úvodním semináři. Budeme spolupracovat s ateliérem arch. Michala Šourka a arch. Martinem Janderou z fakulty stavební.
Studenti seznámí s pokročilými technologiemi, uplatňujícími se při navrhování architektury, staveb a veřejných prostranství, zejména s technologií virtuální reality a s aplikacemi tzv. umělé inteligence“.
Společný úvod - Proč Praha 6?
Tento semestr se vracíme po zdařilé a pro studenty velmi přínosné spolupráci k zadáním na území MČ Praha 6. Vybráno bylo několik velmi rozdílných lokalit s aktuální potřebou vize, směru, využití, charakteru. Vždy na rozhraní stávající či budoucí zástavby, neodpovídající uživatelskému tlaku, potenciálu území, očekávající změny, hledající budoucí program, charakter, podobu…
Městská část Praha 6 je obrovské a velmi různorodé území, v kterém se nachází i naše škola. Historicky od pradávna osídlené zaznamenává snad všechny stopy vývoje architektury i městské struktury i se vším všudy, včetně zásadních národních památek. Od Vltavy po letiště, od hradeb Pražského hradu po věznici, krásné vily, kláštery se zahradami, až po dynamiku krajiny hluboké Šárky či vršky s příznačnými názvy. A právě ty jsou spojnicí letošního semestru: Bílá hora - Červený vrch - Černá hora. Ruzyňské náměstí je zcela samostatná výzva.
Pro jednotlivá zadání je možno se rozhodnout na začátku semestru
A) Červený vrch
Anotace:
Nejvyšší bod v okolí dal název jak velkému sídlišti (hlavně 60.léta 20. stol.) tak lesnímu porostu od něj přes Evropskou tepnu prudce spadajícímu do Šáreckého údolí. Zdá se být logickým spádovým územím každodenní rekreace i spojkou do Šarky. Avšak chybí celková koncepce, uchopení území, definice částí a funkcí, jeho ‚rozlití’ do obytné zástavby. Zástavba již tlačí nekoordinovaně na samotnou hranu svahu, cestní síti chybí hierarchie, orientace v území je skoro nemožná. Zároveň mnoho potenciálů v území v nádhernými výhledy nejen přes Śárku, vzácně hned za ‚panelákem’ možnost okamžitého ‚zmizení’ v hloubce terénu i stromů, až dolů k zapomenutému potoku. Zároveň však sídliště Červený vrch hledá jak návaznost na novou stanici metra Veleslavín, tak své těžiště, odpověď na otázku jak naložit s prostorem od dnešní Billy na sever - Park? Náměstí? Hřiště?
Klíčová slova zadání:
- Celkové pojetí lesoparku pro šetrnou městskou rekreaci
- ‚Městská divočina‘
- Zapojení do kontextu města a místa
- Vstupy do území, potřebné funkce v periferii s obytnou zástavbou
- Návaznost na největší sídliště na Praze 6 - Červený vrch a Vokovice
- Návaznost na Šárecké údolí
- Revitalizace Kruteckého potoka
- Modrozelená infrastruktura, práce s dešt‘ovou vodou
- Optické vazby – Panorama města
- Zastavitelnost / program ‚osy‘ od nákupního centra Billa Evropská ul. na sever
B) BÍLÁ HORA.1620. zítra?
Vize pro místo zlomu v českých dějinách po 400 letech
Bitva na Bílé hoře, 1620, třicetiletá válka, doba pobělohorská – pojmy, které jsou všem Čechům důvěrně známé. Probouzí zvláštní neuchopitelný nejasně nepříjemný pocit, zlom v našich dějinách. Ale kdo z nás ví kde vlastně leží? Kdo tam byl? Jak to tam vypadá? Pochopím na místě, co se tu stalo a jak významné to vše je? Jak se chovat a jak to vysvětlit?
Náhorní plošina Bílé hory (zvaná i Pražská plošina) dala název celé pražské čtvrti, byla jedou i považována za nejvyšší bod Prahy (381 m n. m.). Dnes je společně s oboru Hvězda památkou. Bitva probíhala v celém tehdy prakticky nezastavěném území. Kdo neví, asi nepozná. Prostor či kopec s charakterem louky, s malou mohylou na vršku, bez jasného přístupu či návazností, bez informací. Prostor obklíčený ulicemi Řepská, Nad Višňovkou, Pod Mohylou a Chrášťanská.
Letohrádek Hvězda prokukuje na horizontu. Spousta vlastníků a chybějící vize zatím nedovoluje prostor paměti uchopit, pečovat o něj, uctívat i zapojit do každodenního života města.
Klíčová slova zadání:
- Vize podoby místa paměti s celonárodním významem
- Uchopení tématiky duchovního rozměru významné bitvy v krajině
- Zapojení prostoru do kontextu současné zástavby a dopravy
- Definice limitů využití a managementu území
- Zapojení konání vzpomínkových akcí (každoroční rekonstrukce bitvy – příští proběhne 20. a 21.9.2025) viz https://bilahora.eu
- Otázka krátkodobá i dlouhodobá rekreace
- Respekt pro ekologické hodnoty
- Možnost uměleckých aspektů návrhu
C) NA ŠPITÁLCE
Vize pro poslední nezastavěný prostor na Hanspaulce
(Špitálka je místní název v části na Hanspaulka - vilové oblasti ve čtvrti Dejvice )
Území dnešní exkluzivní Hanspaulky - kousek nad školou - má ve svém srdci velkou otevřenou plochu, připomínající louku těsně před zastavěním. O její budoucnosti se vedou velké debaty. Bylo mnoho návrhů, očekávání, argumentace. K čemu má sloužit nejlépe? Veřejný prostor, park, hřiště, přírodní plocha? Jak ji zapojit do stávající zástavby i modrozelené infrastruktury? Je ještě možno propsat původní záměry či charakter již stoletých vil? Jak skloubit dnešní potřeby obyvatel i vzniklé ekologické hodnoty? Změnit územní plán? Pro to vše je potřeba najít vizi, podklad k diskusi o budoucnosti místa.
Pokud pomineme Vítězné náměstí, jedná se jednu z posledních částí Dejvic, která nikdy nebyla dostavena ani jiným způsobem dotvořena. Engelův plán zde počítal s výstavbou velké veřejné budovy, k níž směřovala osa dnešní Bechyňovy a Zengrovy ulice (tato osa byla nicméně později v horní části Zengrovy ulice porušena). Později zde byl např. záměr výstavby mongolského velvyslanectví. Bývalo zde fotbalové hřiště, kde se začala hrát liga malého fotbalu, pojmenovaná podle lokality jako Hanspaulka.
Na Hanspaulce bydlelo a bydlí mnoho významných osobností. Hanspaulka byla historicky souvisle osídlena již od staršího paleolitu. Ve středověku se jednalo o viničnou oblast s mnoha vinohrady a několika usedlostmi jež dodnes žijí v názvech ulic jež obklopují řešené území (Na Špitálce, Na Kodymce, Na Fišerce). Podle největší z nich – usedlosti Hanspaulka dostala oblast své dnešní jméno. Jako obytná, z části vilová čtvrť vznikla ve 20. letech 20. století v rámci rozšiřování hlavního města Prahy, kdy po válce byl nedostatek bytů. Po druhé světové válce se bohužel upustilo od celkové Engelovi* koncepce a parcely jsou dodnes mnohdy nekoncepčně dostavovány různými jinými typy zástavby. Po roce 1989 zde pomýšlely hned tři generace pražských prominentů na výstavbu rezidenčního bydlení, již generace architektů tedy hledá pojetí řešení zástavby území. A tak je nadále nezastavěno. Třeba to tak mělo být a území čeká na jiné využití?
*Významný architekt a urbanista Antonín Engel (1920 rektor ČVUT), autor celkové urbanistické koncepce Dejvic a Bubenče jimž vtisk jasnou strukturu a tvář. Ne vše však bylo realizováno, dodnes se architekti pokouší na tuto zástavbu navázat a dostavět volné parcely.
klíčová slova zadání:
- Vize celkového pojetí území
- Definice typologie funkčního využití lokality
- Propojení architektonických i ekologických hodnot
- Zapojení do kontextu zástavby, místa a města
- Otázka potřeby veřejné stavby (zázemí pro novou funkci)
- Propojení do MZI
D) STARÉ RUZYŇSKÉ NÁMĚSTÍ
Společná identita pro místo extrémních kontrastů (Vesnická památková rezervace – věznice - letištní hotely - development)
Původně asi náves s názvem Staré náměstí již poukazuje na nejasnou typologii místa. Dnes celkem za rohem zatím navazuje zbytek původní krajiny, kdysi na kraji Prahy. Zemědělství, vodní nádrž Jiviny. Z jedné strany však ‚tlačí‘ plochy letiště, z druhé budoucí developement v souvislosti s proměnou nádraží Ruzyň pro rychlovlak na letiště. Kdysi centrální místo s kapličkou a potokem, obklopeno krásnými velkými statky, již od roku 1935 začala redefinovat vazební věznice v budově původního cukrovaru. Prakticky ve dvorech statků dnes stojí nové hotely pro blízké letiště, bez sociálního i prostorového propojení s místem. Náměstí je Litovickým potokem proti proudu a skrze hájky však nadále propojeno i s vodní nádrží, potenciál pro témata modrozelené infrastruktury i napojení na krajinný kontext místa je velký. Koncepce pro celé toto území je hlavně v souvislosti s plánovanou zástavbou v okolí nádraží a přímo na pražském okruhu, které snad přinese i život do místa.
Samotné řešené území je původně centrum historické vesnické zástavby, která je dnes chráněna jako památková rezervace. Na západní straně k náměstí přiléhá vstupem objekt vazební věznici v Ruzyni, ze SV části přiléhá objekt bývalého statku, kde je orgány projednávána konverze na obchodní areál (Lidl). Náměstí je v reálu rozčleneno do několika nestejně velkých zelených ploch, v jedné části je kaplička, ve druhé části vojenský pomník. Náměstím protéká Litovický potok, který má v ploše náměstí odkryté koryto.
Náměstí je v dlouhodobém hledisku v nepříliš udržovaném stavu, zeleň na hranici životnosti. Hlavní myšlenkou případné úpravy by mohlo být doplnění komemorativní funkce vzhledem k budově ruzyňské věznice, buď k uctění
památky vězňů v období komunistického režimu (mj. Václav Havel), nebo k uctění obětí během 2. světové války (mj. shromaždiště Romů před transportem do Osvětimi).
Na jaře 2024 zde byla dočasně instalována dřevěná socha na paměť romského holocaustu, viz např. https://www.praha6.cz/zpravodajstvi/drevena-socha-na-starem-namesti-pripomina-romsky-holocaust_68308.html
klíčová slova zadání:
- Hledání funkce a identity místa
- Definice typologie prostoru
- Definice hodnot
- Hledání společného jmenovatele aktérů
- Reakce na budoucí změny v území, zapojení území do struktury města
- Potok (a nádrž) jako součást veřejného prostoru
- Modrozelená infrastruktura, práce s dešt‘ovou vodou
- Zapojení stávající vegetace v návrhu
Respekt k historickým hodnotám a práce ve vesnické památkové rezervaci
Zadání A až D jsou vypsána pro tyto ateliéry:
520AT2 – Ateliér II – střední měřítko
520AT2 – Ateliér V – krajinářský projekt
520AT2AUK – Ateliér II – střední měřítko
520ATV – Ateliér volitelný
ATVZ – Ateliér volné zadání
ATV – Ateliér volitelný
Podmínky přihlášení a výběr zadání:
Zastáváme názor, že každý student má právo se zapsat do jakéhokoli atelieru dle své volby, proto nepožadujeme žádné výběrové řízení, či portfolio.
Dotazy ohledně zadání můžete klást kdykoli přes Teamsy
Podle typu atelieru je možno v jednotlivých zadáních po dohodě definovat menší logickou plochu.
Minimální počet přihlášených na určité zadání jsou 4 studenti. V případě menšího počtu zájemců bude zadání zrušeno.
Možnost navrhování ve virtuální realitě platí pro všechna zadání, je pro zájemce, tedy nepovinné (podmínky viz níže).
Virtuální realita (VR)
je technologie umožňující uživateli ocitnout se v simulovaném prostředí, ideálně doprovázené jeho interakcí s ním. Technologie virtuální reality vytvářejí iluzi skutečného světa nebo fiktivního světa počítačových her.
Specifikace platformy:
• Platforma využívající živé modelování, prezentování a komunikaci přímo ve scéně, která probíhá kontinuálně s projektem (koncept, studie, prezentace i průběžná kontrola modelů)
• Platforma je dostupná v desktopové i VR verzi
• Do platformy je možné vymodelovat si návrh i stávající stav, ale tyto stavy si i naimportovat – podporované formáty jsou přímé propojení Revit / datasmith / fbx. S aplikací Revit se poté přenáší BIM informace a přes platformu mohu měnit i Revit model. Na importech je možné měnit materialitu, posun, otáčení a scalování modelu
• V platformě je možné aplikovat mobiliář, zeleň a dělat z ní grafické výstupy – živé prezentace ve VR i desktopu, multiplayer, 360° panorama trasy, rendery či pracovní výstřižky.
• Celá platforma pracuje na cloudovém řešení, je tedy možné se přihlásit odkudkoliv a kdykoliv – přes plovoucí licence
• Ovládání aplikace je totožné s renderovacími systémy (Twinmotion, D5, Lumion,…)
Diplomní nebo bakalářská práce
ZS 2024, LS 2025
Své vlastní zadání nebo jakékoliv téma v rámci zadání ateliéru po dohodě s vedením ateliéru.
Krajinářský realizační projekt (ATVI)
ZS 2024, LS 2025
Zadání:
Ateliér seznámí posluchače s problematikou provádění dokumentace staveb krajinářské architektury. Realizační projekt bude zpracován na projekt, jehož návrh byl úspěšně dokončen v jednom z povinných anebo volitelných ateliérů.