TOD (trasit oriented development= transitně orientovaný development) patří k důležitým současným plánovacím přístupům k rozvoji sídel. Koncept vychází z plánovací strategie evropských metropolí před masívním rozvojem osobní automobilové dopravy (druhá polovina 19. století až po první polovinu 20. století). Obyvatelstvo se v té době znásobilo 2-3x, a to se projevilo na velikosti a podobě měst. Vertikalizace města je ekonomické pouze do jisté výšky, proto nastala potřeba horizontalizace sídel. V součinnosti s industriální revolucí vznikala nová předměstí. Jejich poloha a "hustota" přímo souvisí s možnostmi efektivní dopravy, kterou nejvíce ovlivňovala železnice.
Dnešní teorie TOD přichází z městského prostředí USA, které bylo automobilovým rozvojem postiženo nejvíce. Od konce 70. let se ve spojených státech rozvíjí kolejová doprava s cílem budovat v blízkosti stanic nové, hustě obydlené městské čtvrtě s "pěšími" vzdálenostmi, s polyfunkčním využitím a s rychlou dopravní dostupností. Tento princip "Evropského plánování města" se dnes aplikuje v mnoha městech v úrovni strategií, plánů i realizace.
Teorie se zpožděním přichází do Evropy a Asie. Nově realizovaných příkladů tedy není v Evropě mnoho. Cílem grantu je zkoumat dva realizované příklady na kontinentě jako případovou studii. Pro výzkum byla vybrána Kodaň, která realizovala dle zásad TOD celou čtvrť na "zelené louce"(Orestad). Druhým příkladem je Holandská konurbace Randstad, kde se již v existujícím prostředí nově staví/rekonstruuje železniční spojení s principy TOD. Oba příklady jsou zkoumané každý rok zvlášť.
Cílem grantu je výzkum celého procesu TOD od počátku do konce. Pro úspěšné realizace dalších projektů je nutná komplexní znalost již realizovaných vzorů. Zkušenosti, strategie, plány a výsledky z pohledu nejdůležitějších stakeholders (účastněných) budou součástí výzkumu. V tomto výzkumu se účastníci procesu dělí na tři základní sektory: veřejný, soukromý a plánovací. Forma osobních rozhovorů, dotazníků a
Výzkumné projekty
Příklady evropského TOD: případová studie Kodaně a Randstadu.
Program
SGS ČVUT
Trvání projektu
2017-2018
Pracoviště
Hlavní řešitel
Krouz, J.
Kontakt
krouzja1@fa.cvut.cz