Výzkumné projekty

Landscape and Climate Change Adaptation in Education

Krajina & adaptace na klimatickou změnu ve vzdělávání Eduscape je mezinárodní projekt zaměřený na krajinu ve vzdělávání dětí a mládeže. Dotýká se aktuálnch společenských výzev, ať již se jedná o změnu klimatu, ztrátu biologické rozmanitosti, problémy sociálního začlenění, ochranu kulturního dědictví či zachování identity. Cílem projektu je propagovat výuku a výchovu zaměřenou na krajinu na základních školách v celé Evropě a zvýšit povědomí a znalosti dětí a jejich učitelů o potřebě porozumět jí, vnímat ji komplexně a chránit ji. Environmentální výchova je důležitým základem pro rozvoj člověka jako jednotlivce i jako občana demokratického státu a je nezbytným předpokladem pro vytvoření společnosti odpovědné k životnímu prostředí. Dnes, v této době klimatické krize a ztráty biologické rozmanitosti, je to důležitější než kdy jindy. Životní prostředí však vždy bylo poněkud abstraktním pojmem, zejména pro pochopení dětmi, zatímco krajina - abychom parafrázovali Evropskou úmluvu o krajině - je prostředím, které člověk vnímá (Rada Evropy, 2000). Výsledkem projektu je dětem a učitelům ZŠ poskytnout interaktivní výukové materiály o krajině, které je možné použít i online jako výukový plán hodiny, pro tvorbu projektového dne, ale třeba jako i oživení práce ve volnočasových klubech, nebo družině. Materiály podporují místně zakotvené učení, rozvoj kritického myšlení, skupinovou práci a mezipředmětové vazby. Obsahově se materiály zabývají různými aspekty krajiny jako například jejími dějinami, přírodními procesy, současnými problémy a jejich možnými řešeními, potřebou její ochrany a komplexním vnímáním krajiny. Výstupy projektu: • Metodologie Eduscape • Vzdělávací materiály pro děti • Vzdělávací materiály pro učitele • Digitální platforma Eduscape • Přehled literatury, médií a zdrojů

Za obsah této stránky zodpovídá: prof. Ing. arch. Petr Vorlík, Ph.D.