Krajina & adaptace na klimatickou změnu ve vzdělávání
Eduscape je mezinárodní projekt zaměřený na krajinu ve vzdělávání dětí a mládeže. Dotýká se aktuálnch společenských výzev, ať již se jedná o změnu klimatu, ztrátu biologické rozmanitosti, problémy sociálního začlenění, ochranu kulturního dědictví či zachování identity.
Cílem projektu je propagovat výuku a výchovu zaměřenou na krajinu na základních školách v celé Evropě a zvýšit povědomí a znalosti dětí a jejich učitelů o potřebě porozumět jí, vnímat ji komplexně a chránit ji. Environmentální výchova je důležitým základem pro rozvoj člověka jako jednotlivce i jako občana demokratického státu a je nezbytným předpokladem pro vytvoření společnosti odpovědné k životnímu prostředí. Dnes, v této době klimatické krize a ztráty biologické rozmanitosti, je to důležitější než kdy jindy. Životní prostředí však vždy bylo poněkud abstraktním pojmem, zejména pro pochopení dětmi, zatímco krajina - abychom parafrázovali Evropskou úmluvu o krajině - je prostředím, které člověk vnímá (Rada Evropy, 2000).
Výsledkem projektu je dětem a učitelům ZŠ poskytnout interaktivní výukové materiály o krajině, které je možné použít i online jako výukový plán hodiny, pro tvorbu projektového dne, ale třeba jako i oživení práce ve volnočasových klubech, nebo družině. Materiály podporují místně zakotvené učení, rozvoj kritického myšlení, skupinovou práci a mezipředmětové vazby. Obsahově se materiály zabývají různými aspekty krajiny jako například jejími dějinami, přírodními procesy, současnými problémy a jejich možnými řešeními, potřebou její ochrany a komplexním vnímáním krajiny.
Výstupy projektu:
• Metodologie Eduscape
• Vzdělávací materiály pro děti
• Vzdělávací materiály pro učitele
• Digitální platforma Eduscape
• Přehled literatury, médií a zdrojů
Trvání projektu
2022-2024
Hlavní řešitel
Salzmann, K.