Výzkumné projekty
Hlavní řešitel
Haruda, J.
Řešitelský tým
Pracoviště
Trvání projektu
2025
Anotace
Výzkum se zaměřuje na identifikaci kritických bodů v cyklistické infrastruktuře pomocí analýzy velkých dat, což je klíčové pro udržitelné městské plánování. Využitím dat z aplikací jako Strava a Cyclers a jejich porovnáním s údaji o dopravních nehodách Policie ČR a existující ochrannou infrastrukturou pro cyklisty. Výzkum odhaluje místa s nejvyšším počtem nehod. Tento výzkum má za cíl navázat na SGS OHK1 - 054/22. Zde se podařilo nalézt metodu jak ověřit, která místa jsou v Praze nejvíce nehodová v hlavních dopravních cyklistickcých tocích městem. Kritické místo však bylo určeno na základě veškeré nehodovosti. Cílem tohoto projektu je zanalyzovat data o nehodách pouze cyklistů, aby byla místa v Praze na základě tohoho šetření prioritizována. Následně dojde k dokumentaci míst a indentifikaci klíčových aspektů, díky kterým je toto místo špatně prostupné, neinkluzivní a neodpovídá urbanistickcým standardům města v době klimatické krize. Výzkum bude předán na Magistrát Hl.města Prahy za účelem naplnění městského Klimaplánu a bude prezentován v na dopravních a urbanistických konferencích.
Druhotným cílem výzkumu je pak poukázání na zvýšení bezpečnost a atraktivity cyklistiky ve městech, což by mělo vést k vyššímu využívání kol jako dopravního prostředku a snížení emisí CO2. Výstup bude prezentován ve formě mapových podkladů, slovní priorititace a fotodokumentace - top 20 nejnebezpečnějších míst pro cyklodopravu v Praze.
Hlavní řešitel
Haruda, J.
Řešitelský tým
Pracoviště
Trvání projektu
2022-2023
Anotace
Díky celosvětovému rozšíření "smartphone" a jeho spojení "online" s globální datasférou dochází k celosvětové produkci dat odesílaných v reálném čase. Na tato data se váže dobrovolnost a geografická informace (Volunteered Geographic Information, dále jen VGI) Vzniká tak nový podklad čtení dějů v prostoru vystavěného sídla, ale i mimo něj.
Domnívám se, že vhodnou dopravní infrastrukturou motivovaná cyklo mikromobilita může výrazně zvýšit kvalitu života ve městech.
Ve výzkumu se zaměřím na využití VGI v kombinaci s různými daty jako nástroje k analýze a interpretaci dějů cyklo mikromobility ve struktuře města. Zásadním bude analýza stávající cyklo infrastruktury v porovnání s reálným pohybem cyklo mikromobility po městě.
Výzkum si klade za cíl objevit kritická místa z pohledu cyklo mikromobility ve městě. Hlavní přínos práce by mělo být potvrzení výzkumu, který na základě analýz pomůže odhalit ta místa, jejichž zprůjezdněním a zvýšením bezpečnosti bude možno zvýšit průjezdnost a bezpečnost celku.
Hlavní řešitel
Řešitelský tým
Pracoviště
Trvání projektu
2021
Anotace
V roce 2020/2021 poprvé vyzvalo Oddělení pro vědu, výzkum a uměleckou činnost Fakulty architektury doktorandy, aby předložili své rozpracované disertační práce k externí kritice. Tuto výzvu využilo 16 doktorandů, kteří v daném termínu zaslali 10 normostran strukturovaného textu, kde vysvětlili zejména svou výzkumnou otázku, cíl výzkumu, stav poznání a použité nebo navržené metody výzkumu. Oddělení VaV oslovilo po konzultaci s příslušnými školiteli externí recenzenty tak, aby každý z doktorandů dostal 2 nezávislé posudky. Tato reflexe se ukázala velmi prospěšná, studenti byli motivováni vyjádřit své myšlenky precizním textem, podařilo se vyhledat a oslovit odborníky z českých odborných a výzkumných institucí, jako například Sociologický ústav, Akademie věd, v.v.i., ČR, Národní pedagogický institut České republiky nebo Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, i odborníky ze zahraničí nebo s významnou zahraniční praxí (ETH Zurich, University of Strathclyde, Glasgow). Studenti dostali neocenitelnou zpětnou vazbu, školitelé byli často podpořeni ve své práci. Rádi bychom na tuto zkušenost navázali a vytvořili platformu pro možnost vysoce odborné diskuze nad výzkumnými tématy doktorandů. Studenti by formou doktorské konference přednesli svou práci, ale zejména podrobněji diskutovali recenze a otázky, které z nich vzešly.
Tento formát se liší od Týdne vědy a výzkumu, který se na FA koná již pravidelně, a to v několika zásadních bodech. Za prvé Konference - Stav poznání je určena více pro pokročilejší studenty, kteří se v problematice svého výzkumu už dobře pohybují. Formát textu směřuje studenty ke standardní vědecké práci, včetně publikování v zahraničních odborných časopisech (pozn.: tento aspekt výzkumu není pro obor architektura a urbanismus zcela bezproblémový, protože převažující část bakalářského i magisterského studia na FA je zaměřena na projektování). Možnost publikovat a získat vysoce kvalitní recenze tak představuje v rámci doktorského studia významnou podporu.